Co se kdy bude dít během vašeho velkého dne je třeba pečlivě naplánovat a vytvořit si tzv. harmonogram svatebního dne. Přečti si, na co myslet při jeho plánování spolu s tipy, jak s ním seznámit i svatebčany.
Proč mít svatební harmonogram
Už jste se shodli na vhodném datu a další zásadní otázkou je v kolik hodin si řeknete své „ANO“, protože od toho se pak odvíjí naplánování celého dne od ranních příprav až po večerní veselí.
Harmonogram potřebuješ nejen pro sebe, ale také pro některé dodavatelé. Těm samozřejmě nemusíš dávat podrobný popis celého dne, ale body, které se jich týkají. Pro které z nich jej budeš potřebovat?
- Oddávající (matrika/církev) – nezapomeň si ověřit, jestli ve vámi vybraný čas vás bude mít kdo oddat. V případě civilní svatby mají na úřadě i mimo něj své oddací hodiny.
- Kosmetička/kadeřnice/vizážistka pro přípravu nevěsty a případně dalších svatebčanů (svědkyně, maminky, tchýně, družičky). Nezapomeň se dopředu zeptat, jak přibližně dlouho bude líčení a účes trvat. Rozdíl bude i v tom, zda přijedou za tebou nebo pojedeš k nim do salonu.
- Restaurace potřebuje vědět dobu, kdy dorazíte pro nachystání svatební tabule, občerstvení, slavnostního oběda, krájení dortu a večeře/rautu. Počítej i s časem na přejezd, jestli není vše na jednom místě a na tradice jako je rozbíjení talíře, apod.
- DJ/kapelu, zajímá čas, kdy má dorazit a v kolik hodin plánujete novomanželský tanec a další zábavu. Mysli i na čas pro přípravu, jako je zapojení elektroniky.
- Fotografovi by neměli uniknout všechny důležité okamžiky.
- Koordinátorka musí mít podrobný přehled o celém dni pro jeho hladký průběh.
- Další doprovodné aktivity
Na co myslet při plánování harmonogramu svatebního dne
Rozvrhnout si celý den se může zdát náročné, ale hlavní je všechno pečlivě promyslet a vědět, kolik, která aktivita zabere času. Je rozdíl, pokud se vše odehrává na jednom místě nebo se jednou či vícekrát přejíždí. Na co tedy myslet při plánování svatebního dne:
- čas na přípravu nevěsty – líčení, účes, oblékání šatů,
- v kolik má ženich nebo svědek vyzvednout kytici pro nevěstu, maminky,
- kdy se mají dostavit svatebčané – čas na uvítání svatebčanů, občerstvení, zdobení aut a označení svatebčanů vývazky,
- přejezdy z domu rodičů a z místa obřadu na svatební hostinu – jaká je vzdálenost mezi jednotlivými místy. K tomu se hodí plánovač trasy na online mapě např. mapy.cz a k uvedenému času si přihodit nějakou tu rezervu,
- jak dlouho bude trvat obřad včetně gratulací a případného „zatahování“ a dalších svatebních tradic,
- kdy se bude jíst – jak dlouho zabere slavnostní oběd včetně přípitku a proslovu, kdy se bude podávat večeře nebo raut,
- v kolik zakrojíte svatební dort,
- kdy předvedete novomanželský tanec,
- svatební hry a další aktivity (prskavkový tanec, házení kyticí, apod.)
- focení novomanželů a společné skupinové fotky – abyste na nikoho nezapomněli a zároveň všechny pěkně zorganizovali, stáhni si můj fototahák 🙂
- kdy bude obřad – dopoledne, odpoledne nebo až večer,
- jaké je roční období – zima nebo léto (např. kvůli focení, přesunům,…),
- prostor na ubytování hostů, pokud pro ně máte zařízeno.
Neboj se, že budeš během své svatby všechny nahánět a organizovat. Tento úkol bude patřit svědkovi, případně družičce nebo koordinátorce, kteří se už se postarají o to, aby vše šlapalo. A i když se něco nepodaří podle plánu, tak nepanikař a užívej si váš den.
TIP: Praktickým pomocníkem pro všechno to plánování ti bude svatební diář, ve kterém najdeš nejen prostor na své poznámky, ale i užitečné rady.
Svatební harmonogram pro hosty
Během svatby by měl být svatební harmonogram s důležitými body dne na očích i svatebčanům, aby věděli, co je v kolik čeká a jak se říká „mohli být ve správný čas na správném místě“ a neunikl jim váš taneček nebo společné focení.
V tištěné podobě například na stolech v rámečku, svatebních novinách, nebo jako kartička na místě každého hosta. Pro tištěnou klasiku doporučuji online grafický program Canva, kde můžeš využít už předpřipravené šablony i různé druhy ikon zdarma (je zde ale i placený obsah, tak si na to dávej pozor), případně si nahrát svoje podklady.
V poslední době jsou oblíbené i větší formáty svatebních harmonogramů, a to nejen na papíře. Program můžeš napsat na dřevěnou ceduli, plexisklo, malířské plátno, tabuli, paletu, zrcadlo nebo staré dřevěné okno. Pro umístění kdekoliv v prostoru poslouží pro většinu z nich dřevěný malířský stojan.
Navnadit svatebčany na svatební veselí můžeš i předem, a to připojením svatebního harmonogramu k pozvánce nebo uvedením na svatebním webu.
Mrkni se na Pinterest, kde jsem pro tebe našla pár tipů, jak můžeš svatební harmonogram pojmout.
Líbil se ti tento článek? Budu ráda, když o něm dáš vědět dalším nevěstám 🙂