spojene_srdce_puzzle_redwhite
Inspirace, Praktické info

Co vyřídit po svatbě

Ještě jste plni dojmů z proběhlé svatby a zvykáš si na své nové příjmení. Příjemná část skončila, následuje trocha administrativy a vyřizování po úřadech. Co vše je třeba vyřídit po svatbě a kde nahlásit nové příjmení, se dočteš v následujících řádcích. Samozřejmě za předpokladu, že jsi přijala manželovo příjmení. Jestli se tvé příjmení nezměnilo a nezměnil se ani tvůj trvalý pobyt, není nutné doklady měnit.

Byrokratické kolečko aneb vyřizování po svatbě

Všude si vezmi s sebou potvrzení o změně, které jsi dostala k ustřižené občance a oddací list (někde ho chtěli, někde byl zbytečný, byť uvádí, že ho máš přinést).

Občanský průkaz

Občanské průkazy se odevzdávají oddávajícímu před obřadem. Tvou občanku znehodnotí ustřihnutím rožku a k ní dostaneš zelený papírek s potvrzením o změně příjmení. Zákonem stanovená lhůta pro vyřízení občanského průkazu je do 15 pracovních dnů od obdržení oddacího listu.

Vyřídit nový doklad můžeš u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností i případně na Ministerstvu vnitra, nemusí to tedy být v místě tvého trvalého pobytu, což je dobré, když bydlíš jinde než je tvůj trvalý pobyt, a taky když se chceš vyhnout dlouhému čekání ve velkých městech, můžeš si jej vyřídit v menším městě v okolí. Výměna je v případě standardní lhůty 30 dnů zdarma. Pokud potřebuješ vyřídit občanku v kratším termínů, je třeba za tuto službu zaplatit. Vydání nového OP do 24 hodin stojí 500 Kč(u MV 1000,-), do 5 pracovních dnů je poplatek 250 Kč (u MV 500 Kč). Podrobnosti včetně všech poplatků najdeš na stránkách Ministerstva vnitra.

Jestli se chystáte na svatební cestu po Evropské unii třeba autem hned po svatbě je teoreticky možné vycestovat i s občankou s ustřiženým rožkem. Ta je nadále oficiálně platným dokladem, ale přesto ministerstvo vnitra doporučuje raději pas (ne všichni úředníci a policisté v EU čtou směrnice). V případě letecké přepravy dejte uřčitě přednost pasu. Viz tento článek.

Cestovní pas

Platnost cestovního pasu je ještě 3 měsíce po svatbě, jestli se tedy chystáte na svatební cestu, kde je pas potřeba, nemusíš se stresovat. Nový cestovní doklad opět vyřídíš u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností, tedy i mimo tvůj trvalý pobyt. Nový pas tě bude stát 600 Kč v případě, že si jej necháš zhotovit ve lhůtě do 30 dnů.

Řidičský průkaz

Jestli vlastníš řidičský průkaz, je třeba nahlásit změnu do 5 pracovních dnů ode dne, kdy ke změně došlo. Od poloviny roku 2018 je fajn novinka, kdy můžeš vyřídit nový řidičský průkaz u kteréhokoliv obecního úřadu s rozšířenou působností, bez ohledu na to, kde máš trvalé bydliště. Občanku, pas i řidičák tak sfoukneš rovnou na jednom místě a nepotřebuješ k tomu ani pasovou fotografii – vyfotí tě na místě. Jen výměna je teď dražší, takže si na ni připrav 200 Kč.

Registr vozidel – změna v technickém průkazu

Jestli vlastníš motorové vozidlo, je třeba do 10 pracovních dnů od svatby nahlásit změnu i na centrální registr vozidel a nechat změnit údaje v technických průkazech. Tahle změna tě vyjde na 50 Kč

Zbrojní průkaz

Výměnu zbrojního průkazu je nutné nahlásit do 10 pracovních dnů od data změny, a to na příslušném útvaru státní policie v místě trvalého bydliště. Poplatek za změnu je 50 Kč.

Zdravotní pojišťovna

Na zdravotní pojišťovnu je podle zákona povinnost nahlásit změnu jména do 30 dnů od svatby. Pojišťovna ti může vystavit prozatímní kartičku (ale třeba já žádnou neměla a fungovala na starou) a dle lhůty dané pojišťovny ti pak přijde nová plastová kartička. Za výměnu se nic neplatí.
Uvádí se, že čerpají informace z centrální evidence obyvatel, ale moc na to nespoléhej a minimálně si tam zavolej. Za správnost uvedených údajů jsi především zodpovědná ty.

Finanční úřad, Česká správa sociálního zabezpečení, Katastr nemovitostí, Živnostenský úřad

Tyto úřady čerpají informace o změnách z centrální evidence obyvatel, ale není na škodu si to ověřit, třeba u katastru na webových stránkách, jestli ke změně opravdu došlo.

Úřad práce

Pokud jsi na rodičovské dovolené, nezapomeň nahlásit změnu příjmení i na úřad práce. Lhůta pro nahlášení je do 8 pracovních dnů.

Matriční úřad – nový rodný list dítěte

Máte-li společné dítě nebo děti, které se narodily před svatbou, můžeš jim nechat vystavit nový rodný list, kde bude u tebe jako matky změněno jméno z dívčího na nové. Poplatek za vyřízení je 100 Kč. Ale POZOR, nový rodný list vyřizuješ na matričním úřadě v místě narození dítěte (= pod které spadá porodnice, kde se narodil), ne podle trvalého pobytu.

Zaměstnavatel

Změnu nezapomeň nahlásit také svému zaměstnavateli.

Banky, nebankovní instituce, bytové družstvo, pojišťovny, operátoři, dodavatelé energií, dlouhodobé jízdenky na MHD, pošta, slevové karty, …

Některé stačí oslovit elektronicky, u jiných jako u například u banky či pojišťovny je třeba osobní návštěva, kvůli podpisovému vzoru. 

Lékaři

Nahlásit nové příjmení musíš i svým ošetřujícím lékařům – praktickému lékaři, zubaři, gynekologovi a všem dalším specialistům, ke kterým pravidelně chodíš.

Škola a školka – děti

Ještě jednou ty děti. Jestli už chodí do školky nebo školy, je potřeba nahlásit změnu příjmení i tam.

Změna jména na schránce, zvonku a dveřích

Ta nejkratší cesta ze všech, vyměnit si jmenovky na poštovní schránce, zvonku a dveřích. Konečně tam bude jenom jedno. Jen je dobré minimálně na poštovní schránce nechat alespoň měsíc jméno i staré, pokud ti chodí častěji pošta, aby ti došla.

Je to trochu vyčerpávající, ale dá se to zvládnout. Bohužel, v tomhle směru to mají naši muži rozhodně lepší. Jestli si ho teda nepřesvědčila, aby si vzal tvoje příjmení.

Co se týče stanovených lhůt – svět se nezboří, když něco nahlásíš později, než je dáno. Z vlastní zkušenosti – obvolávala jsem úřady, protože jsme měli dostat oddací list až za 14 od svatby po návratu ze svatební cesty a všichni mě uklidnili, že je to jen pro formu.

nevesta_podepisuje

Líbil se ti tento článek? Budu ráda, když o něm dáš vědět dalším nevěstám 🙂