tancici lidé na svatbě
Inspirace a tipy, Praktické info

Co byste měli vědět při zařizování hudby na svatbu

Bez čeho se žádná svatba neobejde? Přece bez nevěsty a ženicha, dobrého jídla a kvalitní hudby. Jít k obřadu nebo mít novomanželský tanec v hrobovém tichu a celý večer prosedět u stolu, to by asi nešlo. A tak přichází velké dilema, jestli zařídit kapelu, DJ nebo si pouštět písničky sám. Abys věděla, na co se zaměřit při zařizování hudby na svatbu, dala jsem hlavy dohromady s profíky a sepsala tento článek s rozhovorem plným užitečných rad.

Proč je hudba na svatbě důležitá?

Hudba vás bude provázet celým svatebním dnem. Od naladění nervózně čekajících svatebčanů před obřadem, při vašem příchodu k oltáři jako snoubenců a odchodu jako novomanželů, prvním novomanželským tancem a pak do pozdních večerních (i brzkých ranních) hodin, kdy svatebčané předvedou své nejlepší taneční kreace. Hudba dělá atmosféru daného momentu a baví všechny generace. Proto si výběr hudby na svatbu zaslouží velkou pozornost.

TIP: Inspirujte se písničkami pro obřad, novomanželský tanec
a tanec s rodiči.

Jak vybrat hudbu na svatbu

První věc, jako u všech svatebních položek, je opět rozpočet. Stanovit si částku, kterou chcete do hudby investovat a podle toho se dál rozhodovat, jestli chcete DJ, živou kapelu, kombinaci obou nebo si vystačíte s vlastním notebookem a jedním “dobrovolníkem”.

Rozpočtem to ale nekončí a je dobré vědět, čemu věnovat pozornost v místě obřadu a hostiny, jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých variant hudební produkce, jak by měl vypadat profesionální přístup a další dobré rady, na které je dobré myslet.

Abych nečerpala jen z vlastní zkušenosti, vyzpovídala jsem profesionály
z KV-Production, kteří mají s hraním na svatbách dlouholeté zkušenosti.

1. S jakým předstihem, i s ohledem na svatební sezonu, je třeba začít poptávat hudební produkci na svatbu?

S hledáním je ideální začít rozhodně rok před svatbou v případě letních svateb, u těch zimních stačí půl roku. Kvalitní dodavatelé totiž mají plné termíny velmi rychle. Občas se stane, že na poslední chvíli se termín uvolní a žádaný profík má volno, což je ale o štěstí. O těch, co mají volných mnoho termínů se dá pochybovat, ale nemusí to nutně znamenat, že nejsou kvalitní.

Nejvíce vytížené měsíce jsou červen a září. Také jsou velmi poptávané červenec a srpen, ale obecně hudebníkům začíná svatební sezona v březnu a končí v říjnu.

2. Co všechno by měla poptávka obsahovat, aby si obě strany ušetřili
x e-mailů navíc?

Profesionála pro vytvoření nabídky zajímá samozřejmě místo a datum akce, jaký hudební styl preferují novomanželé, případně jak velká svatba bude – aby měl s sebou dostatek techniky, nebo naopak, aby bylo techniky právě tolik, kolik si žádá prostor.

Pokud poptáváte kapelu, bude je určitě zajímat i velikost prostoru, právě proto, že zaberou většinou více místa i s nástroji – dle počtu členů a nástrojů. Profík se také může ptát na cenový budget pro jednotlivou službu a na míru potom klientovi nabídnout variace svých služeb.

3. Jaké jsou výhody a nevýhody DJ, kapely a vlastní produkce?

“DJ nebo kapela?”- nejčastější otázka týkající se hudby ve svatebních skupinách na sociálních sítích. Vše záleží na preferencích.

Živá kapelaomezený repertoár, zatímco DJ zahraje cokoliv. Ještě jsem neslyšela živou hudbu hrát metal či hip hop 🙂 . Kapela také zabere zpravidla více místa a v neposlední řadě občerstvení pro všechny členy je také nákladnější položkou než jídlo pro 1 DJ. Ale už jsem taky zažila „profesionála“, co snědl a vypil víc než 7 členná kapela.

S kapelou si často zazpívají hity mládí právě starší generace hostů, naopak s DJ „zapaří“ mládež v pokročilé noční hodině. Kombinace DJ a kapela je fajn volbou – i když se třeba střídají. Kapela musí mít pauzy, které dokonale vyplní DJ a tím nevznikají prostoje a zábava proudí celý den/noc.

Nutno ještě zmínit, že novomanželé chtějí často mít zábavu venku a v noci se přesouvat dovnitř. Kapela se stěhuje složitě, DJ ovšem taky není přemístěn za 5 minut. Zde se také nabízí zvolit kombinaci- např. kapela do 22:00 h venku, DJ od 22:00 h vevnitř.

Co se týče vlastní produkce – tím je myšleno že si novomanželé vytvoří playlist např. na Spotify nebo nechají k dispozici notebook a Youtube, aby si hosté pouštěli, co chtějí. Zde je velké riziko, že si každý bude pouštět, co chce a tím zábava nebude nijak koordinovaná. Jednou budete tančit na Eda Sheerana a hned vzápětí na Rammstein. Určitě nedoporučujeme, pokud chcete, aby vaše svatební párty měla nějakou kulturu. Toto je vhodné v kruhu nejbližších na zahradní grilovačce.

lidi_na_parketu_svatba
Hudba je na svatbě nejlepší zábavou.
Zdroj: fotoarchiv KV-Production

4. Na co by si měli dávat snoubenci pozor při výběru hudby v souvislosti s místem obřadu a svatební hostiny? A jaká jsou doporučení pro hudební podklad pro jednotlivé „fáze“ svatební dne?

U obřadu pozor na rozlehlá otevřená prostranství. Oddávajícího je slyšet jen v první řadě, ostatní nemají z obřadu nic moc. Takže rozhodně ozvučit i oddávajícího. Pokud je to daleko od zdroje elektřiny, měl by DJ mít elektrocentrálu, která určitě bude z části navyšovat celkovou cenu za produkci.

Pokud budou instrumentalisté, tak u venkovního obřadu není co „pokazit“, pokud nezačne pršet – třeba taková harfistka by zrovna nadšená nebyla, kdyby jí zmokla harfa. Pokud je obřad vevnitř, tak rozhodně nutno zamyslet se nad prostorem. Není možné do malé oddávací místnosti třeba „nacpat“ klavírní křídlo.

U obřadů, které jsou mimo místo svatební hostiny je nutno počítat s přejezdem. Pokud např. zvučí svatební obřad DJ a ten má zároveň hrát i k svatebnímu obědu, bude mu taky trochu trvat, než se přesune včetně aparatury (minimalizovaná verze) na jiné místo.

TIP: Nezapomeňte se v místě obřadu i svatební hostiny informovat na případná omezení, ať už možnosti vlastní hudební produkce, například na úřadech předpřipravené playlisty nebo nutnost využití aparatury v místě obřadu, tak i na omezení hudební produkce v nočních hodinách, kvůli rušení nočního klidu.

Doporučení pro jednotlivé části dne najdou klienti na webu – máme tam spousty článků o hudbě k prvnímu tanci, obřadu, atd. Na celý den však máme jedno doporučení- je to vaše svatba, vy určujete, co se bude hrát (jaký hudební styl).

5. Spoustu snoubenců odrazuje cena. Od čeho se cena odvíjí a co vše zahrnuje? Jaká je průměrná cena za hudební produkci – co je moc/málo.

Cena hudební produkce se odvíjí od:
a) času, který hudebník hraje (minimálně od začátku produkce), u instrumentalistů je většinou stanoven pevný ceník např. za obřad , jelikož obřady jsou zpravidla časově stejně dlouhé (civilní),
b) na jakém místě se svatba odehrává – tedy dopravné,
c) kolik techniky je potřeba pro ozvučení atd.

Profesionál přiveze sebou kvalitní techniku a komunikuje s klienty s dostatečným předstihem před svatbou.

Co je moc/málo? Tohle je velmi individuální. Pokud se bavíme o instrumentalistech dohromady s kapelou a DJ, tak nelze srovnávat. Instrumentalisté jsou ti, kteří mají většinou vystoupení, nehrají celý večer/odpoledne. Často jsou přítomni pouze na obřadu. Proto jejich cenová relace je v řádu tisíců.

Na druhou stranu kapela má několik členů, nástrojů. Tato hudební produkce je určitě v řádech desetitisíců. No a u DJ je to individuální. Kvalitní DJ vám určitě neřekne že za 12 hodin produkce si vezme 4000 Kč, protože svou práci dělá rád a je šťastný, že vám může dělat radost. Naopak, opravdový profesionál investuje do svého vybavení, vzdělává se (např. kurzy moderování), dělá marketing, domlouvá si s klienty osobní schůzky, atd. Toto vše pak musí zohlednit i u cenotvorby.

6. Co by měli snoubenci požadovat při setkání s profesionálem na hudební produkci, jaký by měl být správný přístup a na co si dát pozor?

Snoubenci jsou ti, kdo určuje styl a žánr, kterým se má hudebník vydat. Rozhodně by to nemělo být tak, že vám DJ řekne, že on je profík a vy mu do toho nebudete „kecat“. Pokud se bavíme o kapele, tak tam musí snoubenci počítat s tím, že kapela má svůj repertoár. A ten není nekonečný.

Rozhodně požadujte osobní schůzku před svatbou nebo alespoň videohovor – profesionálové jí automaticky nabízí sami od sebe. Taky podepíší s klienty závaznou smlouvu a s klienty komunikují. Klienti je sami nemusí upomínat k dodržení termínů. Pozor by si měli snoubenci dát na placení záloh „v hotovosti“, požadujte doklad, ideálně plaťte převodem oproti faktuře.

7. Pokud se snoubenci rozhodnou pro vlastní produkci, ale chtějí kvalitu, je možné si zapůjčit jen profesionální techniku?

Toto možné samozřejmě je, ale trochu to popírá první část otázky- „pokud chtějí kvalitu“. Zaprvé musí počítat s tím, že si půjčují techniku, která stojí několik desítek či stovek tisíc korun, takže musí dbát opatrnosti při manipulaci, aby nedošlo k poškození půjčeného vybavení.

Zadruhé, jak již bylo výše zmíněno, kvalita zábavy klesá s počtem lidí, kteří muziku budou pouštět. Pokud nechají hrát playlist, který si předem sestaví, nebude tento dostatečně pružný k momentálním událostem atd. Výčet rizik spojených s vlastní produkcí a zapůjčenou aparaturou je vyšší, než částka, kterou za DJ v reálu zaplatíte.

8. Jaké služby, kromě pouštění hudby, můžu od profesionála očekávat, ať už standardní bez příplatku či nadstandardní s příplatkem?

Opět záleží, zda se bavíme o DJ, kapele či instrumentalistovi. Pokud se budeme bavit o „pouštění“ hudby – tedy DJ, tak standardní je osvětlení prostor, ozvučení, pro nás v KV-Production je to i moderování celé svatby, včetně svatebních her a průběhu.

TIP: Pokud bude svatba mezinárodní, nezapomeňte se DJ/hudebníků zeptat, jestli umí moderovat i v cizím jazyce (alespoň v angličtině).

Nadstandardní může být například tanec v oblacích – což je použití tzv. plazivé mlhy, která si vyžaduje speciální podmínky indoor, nebo např. karaoke, které musí mít jasná pravidla, jinak se z něj stane negativní zážitek pro většinu svatebčanů. Další zajímavostí je např. bublinkovač nebo svítící taneční parket. Těch možností je dnes mnoho a záleží, co je ochoten který profík sebou přivézt. (pozn. Já říkám, že DJ je od toho, aby blikal, svítil, hrál a moderoval, ne aby sebou vozil cirkus a půl elektra).

novomanzelsky_tanec_s_konfetami
Novomanželský tanec se bez hudby určitě neobjede.
zdroj: fotoarchiv KV-Production

9. Jak probíhá platba za službu? Kdy se platí – při příjezdu na svatbu, po svatbě, na fakturu?

Zde je to opět různé. Pokud hudebník či DJ řádně dle právního řádu podniká, měl by automaticky vystavit klientovi fakturu se splatností po vykonání služby. Toto se bohužel v našem státě u této služby příliš neděje. Mnozí chtějí platbu tzv. na ruku. Zde by měl profík automaticky vystavit příjmový doklad a tuto platbu převzít až po odehrání akce. Doporučuji rozhodně neplatit předem!

10. Jaký čas potřebuje DJ na přípravu aparatury a potřebuje případně někoho k ruce na pomoc? Co je třeba na místě nachystat?

Čas set-upu je opět individuální. Záleží, kolik vybavení sebou DJ vozí. Naši DJ vozí celou stage, jejíž postavení trvá od 60 do 120 min. Také záleží zda DJ ozvučuje i svatební obřad a pak hraje podkres k obědu – to musí postavit 2 místa, odkud bude hrát. Pomoc nepotřebuje, ani stůl atd. Pouze vědět, kde je zásuvka. Toto si s DJ upřesněte na osobní schůzce. Někteří totiž nemají profi stůl jako součást vybavení a požadují nějaký stůl ideálně se židlí – další bod – profi DJ při práci rozhodně nesedí!

11. A na závěr pár příkladu z praxe, ze kterých je jasné, že svěřit se profesionálům má smysl.

V pátek večer přišla jednomu našemu DJ zpráva, zda by mohl v sobotu ráno odehrát akci – svatba. Náš DJ dostal pouze telefonní číslo na nevěstu a místo konání akce, nic víc. A tak v sobotu ráno v 9:00 h volal nevěstě, že jí bude hrát místo jejího původního DJ. Nevěsta byla vyjevená a překvapená. Ona ani její partner totiž netušili, že jejich objednaný DJ nepřijede. Ani jim to nedal vědět.

Další takový příklad z tohoto roku. 15.6. 2019 jsme měli jen za dopoledne 3 telefonáty, abychom zachránili svatbu na 3 různých místech v republice, že DJ prostě nepřijede. Povedlo se nám to alespoň v jednom z nich, jinak byla naše kapacita vyčerpaná.

A do třetice. Nevěsta měla vymyšlený do puntíku celý svatební den včetně večerní párty, dokud nás nepoptala. Ani svatební místo jí totiž neupozornilo na fakt, že po 22:00 musí všichni dovnitř, protože mají velké problémy s rušením nočního klidu. Až díky komunikaci s námi (protože známe stovky svatebních míst po ČR/SR, zjistila, co jí čeká a musela celý program překopat. Děkovala nám, že to udělala.

Profík není jen ten, kdo zná hudbu a umí jí pustit do repráků. Je to partner pro vaši svatbu, který dokáže pomoct a poradit, kterého rady jsou užitečné a který se dívá na každý jeden svatební den očima klientů, ví, co klienti chtějí a nejde tupě za jednorázovým ziskem.

Zázemí svatebního DJ z KV-Production. Kvalitní technika ve svatebním kabátku.
zdroj: fotoarchiv KV-Production

Dobrá reference je základ!

Při výběru čehokoliv jsou kladné zkušenosti ostatních významným faktorem pro rozhodování a hudba není výjimkou. Reference profesionálů hledejte na jejich webových stránkách, facebookových profilech, na diskusních portálech tipu beremese a najít je můžete i na Google, pokud tam mají svůj profil. Nejlepší referencí je však osobní doporučení známých, kteří kapelu/DJ/hudebníka na své svatbě měli, nebo dokonce jste ho sami hrát viděli.

Pokud jste se snoubencem rozhodli svěřit hudbu profesionálnímu DJ, můžeš se obrátit s nezávaznou poptávkou na KV-Production, kde mají velký tým zkušených DJ a hrají nejen po celé České republice, ale také na Slovensku i v Polsku.

Líbil se ti tento článek? Budu ráda, když o něm dáš vědět dalším nevěstám 🙂